اولین و مهمترین هدف بازاریابی بر اساس تعاریف علمی و صحیح آن کسب رضایت مشتریان می باشد. کسب رضایت به هر وسیله ای توسط بازاریابان حرفه ای در سازمان صورت می پذیرد.
آنچه مسلم است مدیرات با توجه به اینکه به دنبال اهداف بزرگ فروش برای خود بودند، به واحد بازاریابی توجه کردند اما این موضوع به صورت کوتاه مدت جواب نخواهد داد. بدین معنا که بازاریابی می گوید که اول باید رضایت مشتریان را جلب نمود و در مرحله بعدی با توجه به وفادار شدن مشتریان ، فروش شرکت افزایش می یابد. این موضوع به هر شکل صحیح است اما آنچه مسلم است مدیران عامل شرکت ها حوصله و صبر ندارند و از سوی دیگر سرمایه گذاری بر روی مشتریان را امری اشتباه می پندارند.
یعنی اگر قرار باشد هزینه ای بابت کسب رضایت یک مشتری بکنند، به بهانه های مختلف از آن فرار می کنند. اما باید این مدیران بدانند که مشتریان چه در مورد محصولات مصرفی و چه در مورد محصولات صنعتی و خدمات نقش بسزایی دارند.
اگر شما بازاریابی صنعتی باید انجام دهید ، مشتری شما نیاز به برخی خدمات ویژه خواهد داشت تا رضایتش کسب شود. از سوی دیگر اگر محصول مصرفی دارید، مشتریان شما در مورد برند محصولات شما با یکدیگر صحبت می کنند.
به هر حال یک مشتری راضی از کلیه محصولات آتی سازمان هم استقبال می کند. اما مشتری ناراضی حتی دیگران هم از خرید منصرف می کنند. حال انتخاب با شماست.
سعیده زارعی- واحد فروش شرکت canon ایران