سایت بازاریابان ایران

مرکز آموزش علاقه مندان به اطلاعات عمومی

targeted-advertising-arrow

تبلیغات روشی برای ارسال پیام در مورد کالاها و خدمات از طریق رسانه های مختلف به گروههای معینی از جامعه هدف  با صرف هزینه می باشد. با دقت در تعریف مشخص می شود که تبلیغات نوعی از ارتباط یک طرفه است که شرکت موردنظر قصد دارد آن را به مخاطبان خاص خود ارسال نماید.

اهداف مختلف تبلیغات

تبلیغات زیرمجموعه ای از بازاریابی است که با اهداف مختلفی انجام می شود . از جمله اهداف تبلیغات موارد زیر است:

معرفی محصولات و خدمات جدید

آموزش شیوه استفاده از محصول

یادآوری محصولات و خدمات

معرفی شرکت

 رسانه های مختلف برای تبلغیات

شرکتها از رسانه های مختلفی برای ارسال پیام به مخاطب خود استفاده می کنند اما آیا هر رسانه ای برای هر تبلیغی مناسب است؟ پاسخ مسلما خیر است. بنابراین شرکتی که قصد ارائه تبلیغ دارد باید متناسب با جامعه هدف ، بودجه ، زمان ، نوع رسانه مورد پذیریش در جامعه هدف ، محبوبیت رسانه خاص و … رسانه مناسبی را انتخاب کرده و سعی در ارسال پیام نماید. به عنوان مثال ، در جایی که هزاران شبکه تلویزیونی وجود دارد نمی توان از یک شبکه خاص برای تبلیغ استفاده کرد و باید رسانه ای را انتخاب کرد که بتوان از طریق آن به تعدادی بیشتری از افراد جامعه هدف ، اطلاع رسانی کرد.

تلویزیون:

به جرات می توان گفت که در حال حاضر در جامعه ایرانی بخصوص در میان میانسالان و زنان خانه دار تلویزیون محبوبترین وسیله برای اطلاع رسانی از اخبار و تماشای سریال و فیلم است بنابراین شرکتی که جامعه هدف خود را میانسالان و زنان خانه دار تشکیل می دهد باید به این مهم توجه کافی نماید. شایان ذکر است که تلویزیون جزو گرانترین رسانه های تبلیغاتی در ایران است که هر کسب و کاری مخصوصا کسب و کارهای کوچک نمی توانند با توجه به بودجه های محدود خود از این رسانه استفاده کنند.

رادیو:

از جمله ابزارهای متداول تبلیغ در ایران است که نسبت به تلویزیون هزینه کمتری دارد و بیشتر برای تبلیغاتی که قابلیت انتقال پیام با صدا و موسیقی را دارند مناسب می باشد.

روزنامه ها و مجلات:

هزینه تبلیغ در این رسانه های نسبت به دو رسانه قبلی پایینتر است بنابراین برای کسب و کارهای کوچک مقرون به صرفه است. از آنجایی که روزنامه ها و مجلات خوانندگان خاص خود را دارند لازم است به این مورد در سفارش تبلیغ توجه کرد .به عنوان مثال مجله ای که عمده مطالبش در حوزه ماشین است می تواند بهترین مکان برای تبلیغ در مورد کسب و کارهای این صنف باشد.

تبلیغات محیطی:

به تبلیغ در بیلبوردهای نصب شده در جاده ها ، بزرگراهها ، پلهای عابر پیاده ، مترو ، اتوبوسها ، تبلیغات پیرامون مسابقات و پخش تراکت تبلیغات محیطی گفته می شود. هر کسب و کاری اعم از بزرگ و کوچک میت واند با توجه به هدف تبلیغ و استراتژی خود یک یا چند روش تبلیغات محیطی را انتخاب نماید. اثربخشی این روش تبلیغاتی با توجه به توجه پایین مخاطبین پایینتر ازموارد گفته شده بالاست .

پیام کوتاه:

این روش جزوهایی که در چند سال اخیر مورد توجه بسیاری از شرکتها قرار گرفته است اما با توجه به معایب آن مثل ایجاد مزاحمت برای مخاطب ، نخواندن پیام و حذف آن توسط گیرنده ، عدم انتخاب درست مخاطب و … آنچنان که باید از اثربخشی خاصی برخوردار نبوده و امروزه بیشتر موسسات آموزشی از این روش برای اطلاع رسانی به مخاطبین خود استفاده می کنند.

اینترنت :

اینترنت شبکه ای جهانی با قابلیت دسترسی به انبوه مخاطبان است که در صورت استفاده درست می تواند به قویتیرین رسانه تبلیغاتی بیشتر شرکتها تبدیل گردد. با توجه به وجود مباحث گسترده در این زمینه توضیح در مورد این رسانه و انواع شیوه های تبلیغاتی در آن در مقاله ای جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.